Зарубіжна література 5 клас

Література на літо







Літературний фотоквест

На изображении может находиться: текстДо уроку 15.05.2020

Тема: Кір Буличев  «Дівчинка з Землі»
Мета: ознайомити учнів з творчістю К.Буличева; розкрити зміст його  повісті; розвивати навички зв'язного мовлення; виховувати  любов та бережливе ставлення  до природи.

Сьогодні з вами ми ознайомимося з відомим російським  вітчизняним письменником  Кіром Буличевим. На уроці будьте старанні, говоріть чітко, щоб було все зрозуміло.
Бесіда
- Що таке фантазія?
- Хто такий фантазер?
-Що таке фантастика?
1. Знайомство з біографією письменника
      Справжнє ім'я письменника Ігор Всеволодович Можейко. Народився  він у Москві 18 жовтня 1943 року. Після закінчення школи вступив в Московський державний інститут іноземних мов імені Моріса Тореза, який закінчив у 1957 році. Два роки працював у Бірмі  перекладачем , а у 1959 році повернувся  до Москви і вступив до аспірантури  інституту сходознавства АН СРСР. Писав історико-географічні нариси для журналів «Вокруг света» і «Азія та Африка сьогодні». У 1962 році закінчив аспірантуру, з 1963 року працює в Інституті сходознавства, спеціалізуючись на історії Бірми.
     Перше  оповідання «Маунг Джо буде жити» був опублікований в 1961 році. Фантастику почав писати в 1965 році. Фантастичні твори видавав виключно під псевдонімом Кирило Буличов ( псевдонім був створений  з імені дружини і дівочого прізвища матері письменника). Згодом ім'я  Кирило почали писати скорочено – «Кір». Справжнє ім'я  письменник зберігав в таємниці до 1982 року, оскільки вважав, що  керівництво інституту не вважатиме фантастику  серйозним заняттям, і боявся, що після розкриття псевдоніма буде звільнений.
    Видано кілька десятків книг, опубліковано сотні творів, екранізовано більше двадцяти творів. Крім цього займався перекладом на російську мову фантастичних творів американських письменників. Одним з найвідоміших є п'ятисерійний фільм «Гостя з майбутнього».
    Помер 5 вересня 203 року після важкої і тривалої хвороби. Похований у Москві на Міському кладовищі. У 2004 році посмертно став лауреатом шостої міжнародної премії в області фантастичної літератури імені Аркадія і Бориса Стругацьких у номінації «Критика і публіцистика», за серію нарисів «Пасербиія епохи».
Творчість. Фантастика.
У своїх творах  письменник охоче звертався до раніше придуманих і описаних персонажів, в результаті чого вийшло кілька циклів творів, в кожному з яких описуються пригоди одних і тих самих героїв. Особливою популярністю користувалися безкінечні пригоди дівчинки-школярки Аліси. Головна героїня твору Аліса Сєлєзньова. Ім'я героїні автор дав на честь своєї дочки Аліси, яка народилася у 19621 році. Пригоди Аліси відбуваються у найрізноманітніших місцях і часах: на Землі ХХІ століття, в космосі, на океанському дні і навіть минулого, куди вона збирається на машині часу. У перших творах  Аліса була єдиною з основних персонажів дитиною, а оповідання велося від імені космобіолога Сєлєзньова, батька Аліси.Пізніше основними героями разом з Алісою стали її ровесники – однокласники і друзі. Частина книги орієнтована на дітей молодшого віку. Цикл книг про Алісу одночасно  інайпопулярніший, і самий неоднозначний . Критики не раз відзначали. Що ранні оповідання про Алісу були набагато сильніші , ніж наступні. Сам Буличов не раз в інтерв'ю говорив, що Аліса Сєлєзньова стала таким же «вічним героєм» , як Шерлок Холмс Конана Дойля. Остання повість про Алісу  - «Аліса і Алісія» була закінчена у 2003 році, незадовго до смерті.
2. Словникова робота.
Космокатер, ілюмінатор, кают-компанія, відсік
3. Робота над твором.
4. Перегляд уривків кінофільму.
-Читання окремих епізодів твору.
- Що ви можете сказати щодо прочитаного твору?
-Якою ви уявляєте Алісу?
- Що найбільше подобається вам у цій дівчинці? Яку счаме пригоду Аліси ви прчитали? Що в ній є фантастичного та незвичайного?
- Від чийого імені ведеться розповідь? Що ви думаєте про оповідача?
- Як герої віднеслися до появи Аліси? Як змінилися їхні стосунки потім?
- Чи можна сказати, що Аліса була винахідливою дівчинкою? Чому?
4. Рефлексія 
Мені  сподобалось
Мені запам'яталось
Мені захотілося
ІV. Підсумок уроку
– Який настрій у вас залишився після сьогоднішнього уроку?
– Щоб ви ще хотіли прочитати?


* Для тих, кому цікаво!!!




Результат пошуку зображень за запитом "смайлик картинки"


Вивчаємо "Край лукомор'я дуб зелений"








Шановні п'ятикласники! До вашої уваги цікавий і корисний матеріал до вивчення повісті М. Твена "Пригоди Тома Сойєра".

Перейдіть за вказаним посиланням і працюйте з натхненням!




нАРОДНА  КАЗКА

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Позначте, що характеризує народну казку:
А  правдиве відтворення життя;
Б  усна народна оповідь про вигадані події;
В  короткий влучний вислів;
Г  обмін думками між героями твору.

2. Позначте, до якого типу казки належить казка
« Фарбований шакал »:
А  казка про тварин;
Б  чарівна;
В  побутова.

3. Позначте, які фантастичні істоти діють у казці
    « Іссумбосі, або Хлопчик — мізинчик»:
А  одноокі чудовиська;
Б  трьохголові чудовиська;
В  чудовиська з бичачими рогами.

4. Позначте назву збірки арабських казок, в якій є казка  
про подорожі Синдбада:
А  « Тисяча і одна ніч »;
Б  « Тисяча днів і ночей »;
В  « Тисяча років »;
Г  « Тисяча цікавих казок ».

5. Позначте, яке прислівя підійде до казки
    « Пані Метелиця »:
А  їржа роз’їдає залізо, а заздрість роз’їдає душу;
Б  що написане пером, не вивезеш і волом;
В над чужим лихом не смійся;
Г  ліпше раз переписати, ніж раз перечитати.
                   
                                                                                                    6
6. Позначте, правильну відповідь.
Казка « Пензлик Маляна »:
А  китайська народна казка;
Б  японська народна казка;
В  німецька народна казка;
Г  індійська народна казка.












Завдання з вибором кількох правильних відповідей

7.   Позначте характерні ознаки народної казки:
А  написана одним автором;
Б  діють фантастичні істоти;
В  звірі наділені людськими рисами;
Г  передавалася з уст в уста;
Д  вигадані події та пригоди.

8.   Позначте, які риси характеру уславлює народна казка:
А  кмітливість;
Б  працьовитість;
В  несправедливість;
Г  байдужість;
Д  винахідливість.

Завдання на встановлення відповідності

9.   Встановіть відповідність між чарівними предметами та
казковими героями:
Пасербиця                                                казан смоли
Пані Метелиця                                        чарівний пензлик
хлопець Малян                                        чарівні подушки
Іссумбосі                                                  золотий дощ
Ледащиця                                                 чарівний молоток



                                                                                                        
                                                                                                          7

За

Завдання відкритої форми з короткою відповіддю

11. Батьківщина відомих збирачів народних казок братів
      Вільгельма і Якоба Грімм

      …………………………………………….

12. Вставте пропущене у реченні слово
      Збірка « Панчатантра » — найдавніша збірка казок про     
тварин ……………….…. народу.
                         ( якого?)



                                                                                                        Контрольна робота "Літературна казка" (орієнтовні завдання)



                             I Варіант
 Рівень 1
1. Основоположником жанру літературної казки вважають
а)  Г.Х. Андерсена         б) О. Пушкіна
в) Ш. Перро                    г) О. Уайльда
2.Укажіть казку,  автором якої є О.С.Пушкін:
а) «Русалонька»                          
 б) «Попелюшка»
в) «Казка про золотого півника» 
 г)«Непохитний олов’яний солдатик»
3. Коли цариця вперше дізналася від дзеркальця, що «царівна все миліша»:
а) коли заміж вийшла за царя;
б) коли до царівни сватався Єлисей;
в) коли збиралася на дівчат-вечір;
г) коли Єлисей знайшов царівну у кришталевій труні.
 4.Укажи нагороду, яку Соловей визнав гідною його співу:
 а) сльози імператора;   
 б) золотий черевик імператора;
 в) щастя імператора;      
 г) золота стьожка.
5. Укажи пору року, якої лісоруби знайшли Хлопчика-зірку:
 а) літо;            б) осінь;      
 в) зима;            г) весна
6. Хто відігнав смерть від імператора(за казкою Г.Х.Андерсена «Соловей»):
 а) добра фея;                             б) золота рибка;
в) Снігова королева;                   г) Соловей.

Рівень 2
1.     Назвіть казкових героїв, зображених Пушкіним у вступі до поеми ”Руслан та Людмила.”
2.     Визначте головних і другорядних героїв казки О.Уайльда «Хлопчик – зірка»:
3.     Хто прищепив О.Пушкіну любов до російської народної казки?
Рівень 3
1.Дайте визначення поняттю Літературна казка
2. Встановіть вірну послідовність подій у казці Оскара Уайльда “Хлопчик-Зірка”
а) Його обличчя було, як у жаби, а тіло було в лусці, як у гадюки.
б) Біля міської брами сидів прокажений.
в) Хлопчик-Зірка був ніби зачарований своєю красою й знущався над слабкими і хворими.
 Рівень 4
Творча робота (1 питання на вибір)
1.Як ви розумієте слова Солов’я (за казкою  Г.Х.Андерсена «Соловей»): «Я люблю твоє серце більше, ніж корону»? Відповідь обґрунтуйте.
2. Схарактеризуйте образ Хлопчика-зірки з однойменної казки .

                         II Варіант
Рівень 1
1.Що (за казкою «Про мертву царівну та сімох богатирів») дала царівні зла мачуха, щоб звести її зі світу?
а) отруєну грушу;      б) отруєне гроно винограду;
в) отруєне яблуко;     г) отруєний персик.
2.Чим імператор хотів нагородити солов’я, коли вперше почув його спів:
а) подарував золоту клітку; 
б) дав поносити на шиї золотий черевик імператора;
в) відпустив солов’я до лісу; 
г) дав солов’ю 12 слуг і золоту стьожку.
3. Як називається збірка казок О. Уайльда, до якої входить казка «Хлопчик – зірка»:
а) «Гранатовий будинок»     б) «Хлопчик – зірка»
в) «Щасливий принц»            г) «Казки матінки моєї Гуски»
4. Кого звинувачував Вовк із казки  «Хлопчик – зірка у тому, що дуже холодна погода:
а) зиму;        б) уряд;            в) людей;                     г) звірів.
5. Укажи, що сталося з Хлопчиком – зіркою, коли він образив рідну матір:
а) перетворився на старця; 
б) обличчям став схожим на жабу;
в) став ще кращим, ніж був раніше; 
г) із Хлопчиком – зіркою не сталося ніяких змін.
6. Основоположником жанру літературної казки вважають
а)  Г.Х. Андерсена         б) О. Пушкіна
в) Ш. Перро                    г) О. Уайльда

Рівень 2
      1.  Хто з придворних та  служників у імператорському палаці (за казкою Г. К. Андерсена «Соловей»)  знав справжнього соло­в'я?
2.Ким був в дійсності Хлопчик – зірка?.
3.Назви казкових героїв, які згадуються у вступі до поеми О,С.Пушкіна «Руслан і Людмила».
  Рівень 3
 1.Дайте визначення поняттю Антитеза. Наведіть приклади з вивчених казок.
2. Встановіть вірну послідовність подій у казц іКазка про мертву царівну
а) Царівна з’їдає яблуко і помирає.
б) Наказ злої мачухи .
в) Царівна потрапляє в оселю сімох богатирів.
г) Мачуха пригощає царівну отруйним яблуком.

  Рівень 4
Творча робота (1 питання на вибір)
1.Як ви розумієте слова Солов’я (за казкою  Г.Х.Андерсена «Соловей»): «Я люблю твоє серце більше, ніж корону»? Відповідь обґрунтуйте.
2. Схарактеризуйте образ Хлопчика-зірки з однойменної

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу